A motorolaj a járművekben különböző szélsőségeknek van kitéve, kezdve a téli hideg hőmérsékletektől a jármű üzembe helyezése előtt a meleg üzemi hőmérsékletig, amikor a jármű forró nyári időben teljesen felmelegszik. Egy adott kiváló olaj hideg viszkozitása nagy, viszkozitása alacsonyabb a motor üzemi hőmérsékletén. A viszkozitások közötti különbség a legtöbb egyszeri olaj esetében túl nagy a hőmérséklet szélsőségei között. Annak érdekében, hogy a viszkozitásbeli különbség közelebb kerüljön egymáshoz, az olajhoz speciális polimer adalékokat, úgynevezett viszkozitási index javítókat vagy VII-ket adnak.
Többfokozatú motorolaj
Ezeket a motorolaj adalékokat arra használják, hogy a motorolaj többféle minőségű legyen, bár lehetséges többosztályú olajat használni a VII-k használata nélkül. Az ötlet az, hogy a többosztályú olaj viszkozitása az alapfokozat hideg állapotában, a második osztály viszkozitása pedig nagy legyen. Ez lehetővé teszi, hogy egyféle olajat egész évben használjunk. Valójában, amikor kezdetben többféle osztályt fejlesztettek ki, gyakran egész évszakos olajnak nevezték őket. A többfokozatú olaj viszkozitása továbbra is logaritmikusan változik a hőmérséklettől függően, de a változást jelentő meredekség csökken.
Mannol olaj
A többosztályú mannol olaj SAE megnevezése két viszkozitási osztályt tartalmaz; például a 10W-30 jelöli a közös többosztályú olajat. Az első 10W az egyenértékű mannol motorolaj, amelynek viszkozitása hideg hőmérsékleten van, a második pedig az egyenértékű egyfokozatú olaj osztályzata, amely leírja annak viszkozitását 100 °C-on. Vegye figyelembe, hogy mindkét szám fokozat, és nem viszkozitásérték. A két szám használt egyedileg meghatározott SAE J300 az egységes minőségű olajok. Ezért a 10W-30 jelzésű olajnak meg kell felelnie a SAE J300 viszkozitási követelményének mind a 10W, mind a 30 esetében. A viszkozitási fokozatokra vonatkozó összes korlátozást olajnak meg kell felelnie a J300 követelményeinek. Továbbá, ha egy olaj nem tartalmaz VII-ket, és többféle minőségben is átmehet, akkor ezt az olajat a két SAE viszkozitási fokozat bármelyikével jelölhetjük. Például egy nagyon egyszerű, többféle minőségű mannol olaj, amely modern alapolajokkal könnyen elkészíthető VII nélkül, egy 20W-20. Ezt az olajat 20W-20, 20W vagy 20 jelöléssel lehet ellátni. Vegye figyelembe, hogy ha bármilyen motorolajat, akkor ez az olaj nem jelölhető egyetlen fokozatként.
Olajszűrő és levegőszűrők
A levegőszűrők állandó mágnest vagy elektromágnest használnak a ferromágneses részecskék megfogására. A szűrés előnye, hogy az olajszűrő fenntartásához egyszerűen meg kell tisztítani a részecskéket a mágnes felületéről. A járművek automatikus sebességváltóinak gyakran van egy mágnese a folyadéktartályban a mágneses részecskék leválasztására és a közeg típusú folyadékszűrő meghosszabbítására. Egyes vállalatok olyan mágneseket gyártanak, amelyeket olajszűrő vagy levegőszűrők dugók külsejére rögzítenek – ezeket először az 1930-as évek közepén találták ki és kínálták gépkocsikhoz és motorkerékpárokhoz, hogy elősegítsék e fémes részecskék befogását, bár jelenleg vita az ilyen eszközök hatékonyságáról.